Zorko Full-time Zorko - Reisverslag uit Accra, Ghana van Annegien en Sanne - WaarBenJij.nu Zorko Full-time Zorko - Reisverslag uit Accra, Ghana van Annegien en Sanne - WaarBenJij.nu

Zorko Full-time Zorko

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Annegien en Sanne

11 Juli 2009 | Ghana, Accra

Lieve allemaal,

Een reisverslag van een nieuwe week in Ghana. Wat een opdracht!

De Ghanese cultuur, hogere machten zijn heilig! Spreek ze altijd met Mama aan en ga voor ze op je knieen. Dan krijg je veel voor elkaar.
Dus wij gingen na een verschrikkelijke werkdag in Bolgatanga-hospital op pad naar onze supervisor. Met als opening 'Mama Rose, we need to talk to you'. Na een zielig verhaal over de lange fietstocht van een uur en onze zwakke conditie mochten we van Mama Rose full-time in Zorko werken!!

Helemaal gelukkig vertrokken we terug naar de 'millet-velden' van Zorko.

De zorko cinic is een gewelig initiatief van een vroedvrouw, Haijah, die hier in 2003 is komen werken. In dat jaar waren er 40 vrouwen per jaar die in deze kliniek kwamen bevallen. De moedersterfte was er hoog vanwege gebrek aan middelen in de lemen hutten. Haijah is met de lokale bevolking gaan praten. Waarom wilden zij niet in de kliniek bevallen?? De vrouwen vonden het niet schoon, de trationele thee om de borstvoeding te stimuleren werd niet geschonken, de vroedvrouwen waren streng, er was geen warm water om zichzelf mee te wassen na de bevalling.

Haijah besloot samen met het andere personeel deze punten aan te pakken. Tegenwoordig is er een mogeljkheid om vieze kleding direct te wassen, wordt er warm water gegeven na de bevalling en wordt ook de traditionele thee gegeven. Met als zichtbaar resultaat: Meer dan 300 bevallingen in 2008!

Ook wordt hier gestreefd het aantal tienermoederschappen te verminderen. Zo gaan we twee keer per week naar een school in de regio om de tieners uitleg te geven over menstruatie, zwangerschap en vooral hoe kun je zwangerschap voorkomen? De hele klas lag natuurlijk helemaal dubbel wanneer ik met een houten penis aankwam om een condoom te demonstreren!
Het is geweldig om een volle klas van ongeveel 50 tieners met grote ogen te zien luisteren naar de risico's van zwangerschap en abortus. Want de grote boodschap was: 'Abortus is bad!!!' Alleen wanneer een meisje zwanger is die te klein is om een kind te baren wordt abortus toegestaan. God heeft het niet gewild om 2 'human beings' te laten sterven!
Ook wordt er gewaarschuwd voor illigale abortus. Het kan je erg ziek maken en zelfs onvruchtbaar.

De zorg voor zwangeren is hier bijna zo compleet als in Nederland. Alles gebeurt alleen in andere volgorde of op andere plekken.
Zo gaan we mee op outreach om de regulieren zwangerencontroles uit te voeren.
Dit houdt in dat we naar een huisje gaan waar alle zwangeren en moederes met kinderen onder de 5 jaar bij elkaar komen. Eerst worden alle bloeddrukken gemeten en opgeschreven in een soort zwangerschapskaart-boekje. Dan geven we de vrouwen informatie over de 'danger-signs'. Zoals: hoofdpijn, anemie, bloedingen, lage buikpijn, zwellingen en excessief overgeven. Daarna worden alle buiken gemeten en geschat in zwangerschapsduur en er wordt geluisterd met de toeter naar foetale hartslag. Is dit allemaal oke dan worden de pillen uitgedeeld. Iedere zwangere krijgt hier tijdens haar zwangerschap iedere dag 1x multivitaminen tablet en 1x ijzersupplement. Ze krijgen 3 keer een malariaprofylaxe en 1 keer een ontworm tablet. Deze tabletten moeten ze slikken in ons bijzijn omdat ze anders de pillen misschien weggooien.

Goede prenatale zorg aangepast op de Afrikaanse eet- en leefgewoontes.

Het Afrikaanse verloskundig leven maakt ons gelukkig. Zo kreeg ik (Sanne) eergister de mogelijkheid om voor het eerst een Ghanees kind aan te pakken. Het was een geweldige ervaring en ook hier leren we weer veel van! Op naar de volgende!

Tot snel,
Liefs Annegien en Sanne

• 11 Juli 2009 - 13:29

Sare:

wat een fantastische foto! Ben echt super trots op jullie, wat te gek. Krijg reiskriebels :)

Fantastisch om jullie verhalen te lezen,

xx, Sare

• 11 Juli 2009 - 16:12

Karel En Corrij/:

Hallo sanne met deze een heel luek verslag vanGanna. de fotos<,supper De zwarte School staat nu op mijn computer Heel Exclsief??Doegroetjes aan Annegien Liefs Karel en Corrij/

• 11 Juli 2009 - 16:52

Meike Beukema:

He Annegien en Sanne,

fijn dat jullie nou fulltime in Zorko mogen blijven!! Want een ** eind fietsen is het zeker!! Petje af dat jullie dat hebben volgehouden!

Heel veel plezier nog de komende tijd, groetjes aan iedereen!
    Geniet van al het moois dat op jullie pad komt!

Groetjes Meike

• 11 Juli 2009 - 17:09

Asse En Corry:

Lieve Annegien en lieve Sanne

Een woord: "Indrukwekkend!!

• 12 Juli 2009 - 08:12

Mat :

Hallo Sanne

Mooi verslag van je belevenissen in een ander deel van de wereld. Zo te lezen ligt er nog een wereld voor je open. Mooi werk. Geniet ervan en ik kan hier in Helden een beetje meegenieten.
    Gr Mat

• 12 Juli 2009 - 12:21

Evelien:

Klinkt als een hele berg ervaringen!!

liefs

• 12 Juli 2009 - 18:56

Gijs:

Hee Sanne,

Wauw, wat een avonturen. Het is geweldig om het allemaal te lezen. Ik ben super trots op jullie.

Heel veel succes!

G"s

• 14 Juli 2009 - 12:02

Linda:

Lieve Sanne,

Wat maken jullie veel mee! Prachtig om jullie avonturen te lezen.
    Geniet er maar met volle teugen van!

Veel liefs,
    Linda

Dikke knuffel van Stephan
    en een groet van Martijn

• 15 Juli 2009 - 12:40

Evi:

Ow wat geweldig allemaal! En die piepkleine baby's zo schattig. Dat doen jullie toch maar mooi! Geniet van alles!

• 17 Juli 2009 - 15:38

Harrie En Toos:

Hoi Annegien,

Wat geweldig om die culturen en tradities mee te maken. Wel erge pech met je oog. Hoop dat het toch weer wat beter gaat.
    Jullie werken hard, wat een mooie babytjes! Prachtige foto's!

• 17 Juli 2009 - 18:03

Paula:

whhhaauuww.... fantastisch, geweldig, te gek , bijzonder, prachtig, schattig .

• 18 Juli 2009 - 15:28

Florin:

Lieve meiden!
    Wat heerlijk om de verhalen van jullie te lezen. Als ik het goed begrijp zaten jullie eerste in Bolgatanga en zitten jullie nu in Zorko?
    Wat een ervaringen om zo de cultuur te leren kennen. En zelfs de eerste Ghanese kindjes worden door jullie op de wereld gebracht!

Geniet ervan! Liefs

• 20 Juli 2009 - 07:29

Anneke:

wat doe ik hier achter mijn bureau, daar in de wijde wereld is het avontuur. super om de foto's te zien!

• 20 Juli 2009 - 16:53

Ingrid :

hoi meiden,
    ben gister thuisgekomen en zit met mn hoofd nog in Ghana. Wat ben ik jaloers op jullie!GENIET!!
    groetjes Ingrid (waar jullie op jullie eerste dag in Bolga op afscheidsfeestje waren..)

• 23 Juli 2009 - 09:39

Freke:

Wow dit is het echte AFRIKA!