Een rustig weekje - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Annegien en Sanne - WaarBenJij.nu Een rustig weekje - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Annegien en Sanne - WaarBenJij.nu

Een rustig weekje

Door: Annegien

Blijf op de hoogte en volg Annegien en Sanne

25 Juli 2009 | Ghana, Bolgatanga

Bulika bulika!

Tijd voor een nieuwe update van onze avonturen en natuurlijk een paar foto's.

We zijn weer in het internetcafe in Bolga! Door het regenseizoen groeien alle planten razendsnel, en hoewel we de weg naar Bolga heel goed weten denken we elke keer weer dat we verkeerd fietsen omdat het landschap zo verandert!

De afgelopen week was heel rustig. De outreach is klaar, alle dorpen zijn we langsgegaan. In Augustus beginnen we weer opnieuw. Omdat deze week alle administratie is gedaan zijn we ook niet naar scholen geweest, en er kwam in het begin van de week niemand om te bevallen! We zaten dus voornamelijk te wachten en te wachten...
Wel hebben we onze Ghanese collega's versteld doen staan van onze handigheid met powerpoint en ons snelle 10-vingerig typen! Sanne geeft een van de hoofden van de kliniek nu zelfs computerles!

Afgelopen donderdag kwam er wel iemand bevallen. Helaas ging de ontsluiting niet zo vlotjes.
Nadat eerste de medische assistent was gebeld, en we hem hadden overtuigd haar in te sturen, werd de auto gebeld.
Toen ook die gearriveerd was, werd nog een infuus aangebracht (een infuusstandaard was niet nodig: als de vrouw gaat lopen draagt ze de infuuszak op haar hoofd!) en uiteindelijk konden we vertrekken.
Na een half uur rijden waren we in Bolga.
Gelukkig was er bij deze mevrouw geen haast, en is ze dezelfde avond nog bevallen.

De voorlichting die we hier op scholen geven is echt hard nodig. Van de 11 bevallingen die Sanne en ik hebben meegemaakt, waren er 4 tienerzwangerschappen. Het onderwerp van de moedernacht '09 leeft hier dus echt.

In deze rustige week zijn we ook begonnen aan kooklessen van onze collega Freda, die naast de kliniek woont.
We hebben pota-pota en red-red gemaakt. Het is heerlijk om Afrikaans te leren koken terwijl we opgeroepen kunnen worden door de kliniek!

De tijd vliegt, we zijn hier nu 5 weken en hebben nog maar 2 weken in de kliniek te gaan, voor onze rondreis begint. Gelukkig is het niet moeilijk hier om te genieten van elke dag.

Liefs!

Sanne en Annegien

• 25 Juli 2009 - 14:45

Sare:

Hoi meisjes,

klinkt weer harstikke goed!
    Jullie lijken wel een siamesche tweeling op die foto met al dat haar. twee meisjes met één dezelfde coupe! :)

veel liefs

• 25 Juli 2009 - 14:46

Sare:

tip: als je de standaard bij de motor weg-photoshopt, is het net echt, hihi.

• 25 Juli 2009 - 17:36

Marit:

Hee Annegien,

Klinkt weer goed! Mooi verhaal zo over wat je daar allemaal ziet.
    De foto met de grote stenen lijkt Bongo wel, of ziet het er in Zorko ook zo uit?
    En geweldig die voorlichting! Ga zo door!

Mijn vakantie zit er op, ben alweer een week aan de gang. Heb in Karin's kamer gelogeerd. Les op een lege universiteit. Maar vanaf maandag weer actie, in het Venlose ziekenhuis.

Groetjes uit Brabant,
    Marit

• 25 Juli 2009 - 20:48

Asse En Corry:

Wat zijn jullie toch stoere meiden!
    veel liefs.

• 26 Juli 2009 - 13:01

Jan Willem:

Hey buurmeisjes,

Mooie verhalen, fantastisch om te lezen dat jullie zo genieten. En terecht Het gaat allemaal veel te snel voorbij.
    Ik mis Ghana ondertussen wel echt, het is heel raar om weer in Nederland te zijn.

O, en doe de groeten aan mijn vader, ik mis hem.

Liefs,
    Jan Willem

• 27 Juli 2009 - 12:31

Harrie En Toos:

Jullie doen echt belangrijk werk daar. En zelf doe je een hoop ervaring op. En dan ook nog genieten van een andere cultuur en een mooi land. Ja, wat wil je dan eigenlijk nog meer?
    Leuke foto's, jullie kunnen hierna ook nog een carriere als model beginnen!

• 27 Juli 2009 - 17:36

Evi:

Hoi hoi

Jeetje wat vliegt de tijd zeg! Helemaal geweldig wat jullie doen en ook zo'n mooie foto's! Kei leuk!

Liefs Evi en Teun

• 27 Juli 2009 - 19:16

Freke:

wat fantastisch weer!
    Zoals jullie die baby op jullie rug hebben met een doek dat is zo mooi, zo loopt iedereen hier ook rond.. wat nou kinderwagen?
    Genietze!

• 27 Juli 2009 - 19:17

Freke :

Oh en trouwens,
    jullie lijken echt veel op elkaar! Jullie lijken meer zusjes dan dat wij dat lijken Annegien.. moeten we het toch nog maar eens over hebben in Augustus!

• 28 Juli 2009 - 11:53

Heey Sanne,:

Wat een prachtige foto's!
    Leuk om te zien hoe jullie "blanke meisjes" leren van Afrikaanse gewoontes (een emmer op je hoofd en een kind om je middel dragen).
    Elke keer als ik jullie verhalen lees en foto's zie, voel ik heel veel trotsheid. Ga zo door nichtje!

Liefs Linda

• 04 Augustus 2009 - 09:58

Karin:

Hoi Annegien,

Wat een ervaring. Als ik het zo allemaal lees zou ik ook wel willen vertrekken.
    Geniet van je laatste weekje.Hopelijk gaat het al wat beter met je oog.Groetjes van ons allemaal.karin (de buurvrouw)

• 30 Augustus 2009 - 18:34

Florin:

Lieve Sanne en Annegien,
    Afgelopen weken heb ik helemaal niet op jullie site gekeken. Wist niet meer wat de site was maar gelukkig ben ik via www.ontmoetafrika.nl gewoon bij jullie terecht gekomen.
    Wat fijn om al jullie verhalen te lezen. Krijg er vaak gewoon kippenvel van omdat ik het zo goed vind wat jullie doen.
    Liefs